"EM DIC JERONI CASTELL I SÓC D’ULLDECONA" - CRÒNICA BRASILERA | Les Moles

RESERVES

+34 977 573224

25/10/2018

Era el mes de maig quan em va arribar una proposta per anar a fer un sopar a São Paulo... De seguida em vaig engrescar! Semblava un gran repte i, a més, em donava la possibilitat de conèixer una ciutat, un país, un continent, una cultura i una gastronomia completament desconeguts per a mi. La proposta la feia una agència d’allà que buscava un cuiner espanyol amb estrella Michelin per promocionar la nostra gastronomia al Brasil. Tot i que no semblava una tasca fàcil, vaig acceptar de seguida. Des de llavors, telèfon, whatsapps, mails, skypes... Tots els canals possibles per preparar la proposta del menú - un menú “Les Moles” a nou mil quilòmetres de casa - i per poder trobar productes semblants als d’aquí però allà a São Paulo.

Després de mesos de preparatius, per fi arriba el moment. Dissabte 13 d’octubre comença el viatge i al dia següent aterrem Carmen i jo a São Paulo. També arriben les primeres incomoditats, el cansament del viatge, el jet lag... i les primeres sorpreses! El carrer més comercial de São Paulo, carrer Oscar Freire, amb unes botigues d’altíssim nivell però un asfalt i unes voreres de la Ulldecona de quan jo era menut! El cablejat de la llum també igualet que el de la Ulldecona de fa quaranta anys... Les botigues, amb “segurates” a la porta. Les cases (estem a la zona alta de São Paulo), totes enreixades... Comencem a descobrir que São Paulo és una ciutat de contrastos. El diumenge al matí fem la primera passejada per la ciutat. És obligat, i desitjat, anar a dinar al Tanit, restaurant d’Òscar Bosch, fill del meu amic Joan. Gran dinar - ens ha agradat molt! - i una llarga sobretaula amb Òscar, que ens explica lo bé que li va per São Paulo. A la tarda, passejada pel parc d’Ibirapuera, un parc immens de 158 hectàrees, i per un dels centres comercials de luxe de la ciutat més poblada de l’Amèrica del Sud. Segueixen sorprenent-mos els “contrastos” de São Paulo.

Al dia següent, molt d’hora, comença la meua experiència professional al Brasil. El xef del restaurant EAU del Grand Hyatt Hotel, Thierry Buffeteau, posa part dels seu equip a la meva disposició i em dona totes les facilitats del món. Dos dies molt intensos de treball, dilluns i dimarts, per poder servir el sopar per a vuitanta persones el dimarts a la nit. I comencen els nervis per que tot surti bé, que res no falle... Abans del sopar em fan parlar, explicar la nostra filosofia de cuina, què fem, d’on venim. Em presento i dic que sóc d’Ulldecona, i em quedo més ample que llarg... Segur que saben on està. Em venia molt de gust parlar del meu poble a São Paulo. Tal com explico per whatsapp als de casa, la gent s’ho va passar en grande! me vaig fer més fotos en los convidats que el dia de la meua boda. els va agradar molt i en lo postre van flipar colorins. de veritat, ahir se’m va posar la pell de gallina... qui m’ho havia de dir; explicant la meua cuina a sao paulo, tractant-me com si fos algú important, parlant del meu poble a brasil... molt xulo tot!
Les Moles  : "EM DIC JERONI CASTELL I SÓC D’ULLDECONA" - CRÒNICA BRASILERA
I a partir d’aquí, ens queden dos dies per conéixer alguna cosa de São Paulo i la seua gastronomia. Visitem els dos principals mercats de la ciutat, el de Pinheiros i el Central, i a la nit fem una passejada per l’Avinguda Paulista, on la diferència de classes es fa més evident que enlloc.  Mentre els helicòpters aterren als gratacels més alts, persones sense sostre paren les seues tendes de campanya a tocar de les estacions policials ambulants. També tenim temps per visitar el restaurant DOM, amb dos estrelles Michelin, d’Álex Atala. Cuina de proximitat brasilera amb incursions radicals dels productes de l’Amazones. Lo màxim, les formigues! Una gran experiència gastronòmica, sens dubte. I l’últim àpat d’altura abans de la tornada el fem a A casa do porco. Ens encanta a Carmen i mi. Una proposta original, diferent, amb personalitat, tècnica, molt pensada... i molt bona!
I ensandemà emprenem la tornada, fent una valoració molt positiva del viatge. Una gran experiència professional i personal, el descobriment d’una ciutat amb molts contrastos i també moltes desigualtats, on conviuen el luxe més exagerat amb la misèria més extrema. Botigues sofisticades i obra pública de l’Espanya dels setanta en carrers on encara no hi ha contenedors i les bosses de brossa s’acumulen a la vorera. On es pot menjar en un restaurant d’estrella o comprar un suc de coco a un venedor ambulant.

Al final, una experiència fantàstica en una ciutat realment sorprenent.